• Det hele starter med et godt domenenavn
  • Godt valg
  • 10 tabber

Et godt domene er selve identiteten din på internett. Etterhvert har domenenavnet blitt viktigere enn både telefonnummer og besøksadresse for de fleste bedrifter.

Domener finnes i flere typer: Generiske domener som .com, og landsdomener som .no. Uansett hva du trenger eller hvilket land du vil registrere domene i så kan vi hjelpe deg. Finner du ikke domenetypen du leter etter så ta kontakt med oss.

Tips som forhåpentligvis gjør det litt enklere å navigere i jungelen av ulike løsninger.

Domenenavnet bør være så kort og konsist som mulig. Et domenenavn bør være så kort som mulig, men det bør ikke gå på bekostning av det som er naturlig. Her må man rett og slett bruke hodet og stille seg noen spørsmål. Husk at svært mange nettbrukere leter seg frem til bedriften din ved å teste naturlige forkortelser og ord som beskriver bedriften. (Eksempel: “TN” er verken en naturlig eller god forkortelse for ToNico. Når firmanavnet består av 6-14 tegn er det helt naturlig å bruke det fulle navnet som domenenavn.

Bruker bedriften en naturlig forkortelse som kundene kjenner til? Det hjelper lite å bruke en forkortelse dersom man ikke bruker den samme forkortelsen i daglig omtale av firmaet.

Ikke begå tabben å registrere et domene som er så generelt at det ikke har noen tilknytning til selskapet. Husk at ett av de viktigste behovene man dekker med et domenenavn er behovet for epostadresser. En epostadresse skal gi en tydelig samhørighet til bedriften og man bør, uten altfor mye fantasi, kunne lese hvilken bedrift det er snakk om ut i fra domenenavnet.
- Ikke vær redd for å benytte lengre domenenavn dersom det faller naturlig. Husk at domenenavnet i slike tilfeller må være enkelt å stave og helst ikke inneholde usikkerhetsmomenter som genitiv-S (Eks: Bergens Jernvarehandel = bergensjernvarehandel.no). Genitiv S og lignende skaper usikkerhet blant brukerne og er ikke alltid like lett å høre i dagligtale. Dersom man ikke klarer å unngå slike ting kan det være en fordel å registrere domenenavnet i flere varianter slik at man fanger opp eventuelle feilstavinger.

Unngå bindestreker. Bindestreker er ofte unødvendig og må alltid spesifiseres når man skal gi videre en epostadresse eller webadresse muntlig. Bindestreker kan gjerne brukes dersom det faller naturlig og dersom bedriften allerede har en bindestrek i firmanavnet. Også her gjelder regelen om at bedriften bør vurdere å registrere ett alternativ uten bindestrek dersom dette er mulig.

Unngå å registrere domene som ligner på allerede registrerte domenenavn. Dette skaper bare problemer for både bedriften, kunder og kontaktpersoner. Viktig epost kan komme på avveie (kanskje til konkurrenten) og kan medføre unødvendige konflikter. (Eksempel på en dårlig løsning: firmanavn.no -> firmanavn-as.no.). Velg i stedet å registrere domene under et annet toppnivå som .com, .net eller .as.
Et godt domene er ofte nøkkelen til å få folk til å huske virksomheten din og lettere finne frem til deg på nettet. Men skal du lykkes er det noen tabber du bør styre unna. Her er en liste over 10 vanlige tabber folk gjør når de velger domenenavn.

  1. Velger navn på virksomheten uten å sjekke om domenenavnet er ledig. Ikke navngi en bedrift eller en merkevare i dag uten å sjekke om domenet er ledig. Det tar to sekunder og uansett hva du driver med vil nettsidene din og dermed domenet være en viktig del av merkevarebyggingen.
  2. Kopiere suksesser. Hvis du for eksempel skal lage et sosialt nettverk så tenker du kanskje det er en idé å kopiere navnet til dem som har lykkes? FaceSpace gjorde det, og er kanskje det fremste eksempelet på at å kopiere og å være lite kreativ ikke er måten å imponere potensielle brukere. (www.facespace.com)
  3. Velger obskure top level domain. For seriøse virksomheter er det .no og kanskje .com som gjelder. Hvis du vurderer .as fordi .no er opptatt så burde du heller velge et annet navn på domenet. Det er helt ok å velge litt mer obskure top level domains hvis TLDen skal være en del av firmanavnet. Ellers: styr unna!
  4. Domenenavn som er vanskelig å uttale. Navn som er lette å uttale er også enkle å videreformidle korrekt til venner, på radio eller i telefonen til kunder. Gjør en telefontest. Klarer ikke personen i andre enden å skrive ned adressen uten at du må gjenta bør du revurdere.
  5. Unødvendige forkortelser. Det er en fordel med korte domenenavn, men ikke om du i forkortelsen mister semantikken eller det naturlige språket i navnet. Driver du elefanttransport er det en dårlig idé å velge bort elefanttransport.no til fordel for det kortere eletrans.no.
  6. Glemmer feilskrivinger. Hvis du har et navn som er vanlig å feilskrive er det smart å kjøpe ”feilskrivingsdomenet” også. Dette kan du så viderekoble til det riktige. Webutvilkingsselskapet IXD har for eksempel kjøpt idx.no slik at folk som er kjappe på labben slipper å ende opp på feil sted. 
  7. Dårlig research. En bør sjekke hva som skjer om folk skriver domenet med en .com i stedet for . no, eller bommer på en bokstav/skriver feil. Dine brukere og kunder kan plutselig havne hos en konkurrent eller på et nettsted med lugubert innhold. 
  8. Bindestreker i navnet. Vanlige folk sliter med disse så med mindre du har et merkenavn som gir domener som speedofart.com (Speed Of Art) eller penisland.com (Pen Island) bør du sky bindestreker som pesten.
  9. Tenker for kortsiktig. Unngå å bruke årstall eller andre tidsindikatorer i domenenavnet hvis det er en sjanse for at forretningen vil se annerledes ut i årene som kommer. Spesielt messer, konferanser og andre arrangement gjør denne feilen. De lager for eksempel fantastiskevent2011.no som blir en suksess og så må de plutselig lage en fantastiskevent2012.no. Nå kan en jo viderekoble alt innhold til det nye domenet, men smarte konkurrenter vil kanskje allerede ha snappet opp domenenavnet.
  10. Bruker trendord. Trendord kan ha god effekt, men tenk over om ungdommen som sier ”eid” og ”lættis” fremdeles bruker det språket til neste år. Spesielt innen IT-bransjen er det mange ord som kommer og går. EDBspesialistene.no ville nok vært en knalladresse i internetts barndom, men nå er det ingen under 30 som vet hva EDB er.

Søk domenenavn:

Bestill ditt domene:

 
Domenenavn
Firma / navn
Org.nr.
Kontaktpers.
Din e-post
Gate
Postnr./-sted
Telefon
Mer info
 
Din sikkerhet
Kontakt oss
Kontakt oss
Søk WhoIs
Søk WhoIs